"Керівництво НАЗК демонструє "нетипову поведінку", бо чомусь вирішило, що функціональним завданням цього органу є ініціювання накладення санкцій, розшук російських активів. І навіть публічна критика держави в неефективності застосування санкцій", — заявив заступник керівника Офісу Президента Андрій Смирнов у відповідь на звинувачення голови НАЗК Олександра Новікова в гальмуванні санкційного процесу.

Юрист нагадав, що саме РНБО застосовує санкції до конкретної особи. А Мін'юст, щоб підтвердити наявність ідентифікованих активів, звертається до НАЗК по інформацію про ці активи. Смирнов надав LB.ua три листи. Де на запит Мін'юсту про активи одіозного віцеспікера Держдуми РФ Олександра Бабакова в НАЗК відповіли, що їх немає.

Ви розумієте цей сюр? Отже, на офіційному сайті НАЗК переписало всі належні йому (Бабакову) активи, Мін'юст офіційно звернувся для підтвердження цієї інформації — і така от відповідь. Таких прикладів можна навести вже безліч.

Попри це, сьогодні Печерський суд арештував усе майно й активи групи Бабакова.

"Усе чітко. Без істерики і підліткових полюцій, як у декого", — повідомив про це Андрій Смирнов у бліцінтерв'ю LB.ua.

Керівник НАЗК Олександр Новіков в одному з інтерв'ю по суті звинуватив Вас у гальмуванні запровадження санкцій. Наскільки це відповідає дійсності?

Керівнику НАЗК немає чим зайнятися в перервах між блокуванням аудиту діяльності самої НАЗК, розповсюдженням пліток і самозахопленням від власної низькоінтелектуальної поезії.

У питанні так званого гальмування підписання проголосованих рішень РНБО вже давно розставлено всі крапки над «і», я дав чимало коментарів, з чим була пов'язана затримка з уведенням в дію рішень РНБО про санкції. Але ще раз поясню читачам, що відбувалося.

У травні 2022 року Верховна Рада прийняла важливі зміни до законодавства про санкції, які серед іншого передбачали можливість конфіскації активів росіян. При цьому частина проголосованих рішень РНБО відбулася до введення в дію цих змін. Закон зворотної дії в часі не має. Отже, для того, щоб скористатися можливістю не тільки накласти санкції, а й конфіскувати активи, потрібно було переголосовувати всі ці рішення вже на дату введення в дію цих змін. Що і було зроблено.

Друга частина так званого гальмування – це неякісні документи, підписання яких призвело б або до неможливості практично застосовувати санкції, або до гарантованого програшу держави в судах. Невірні і неточні дані про підсанкційних осіб, помилки в паспортах, транслітерації, безліч усього. І тепер уявіть, що це вводить у дію Президент.

По теме:  Отставка советника Ермака: у президента отреагировали на "протест против карантина"

Журналісти, які першими знайдуть ці помилки, перші ж почнуть критикувати владу про умисність у таких помилках. За нашою ініціативою, уряд створив міжвідомчу робочу групу з питань санкційної політики, яка слугує своєрідним фільтром для перевірки всієї інформації, яка потрапляє в РНБО. Не так, як вигадав Новіков, що це ініціатива самого уряду.

Фактична конфіскація активів як винятковий вид санкцій проходить через судовий контроль, під час якого Мін'юст, звертаючись до ВАКС із відповідними матеріалами, має довести головну річ — легітимну мету застосування конфіскації як виняткового виду санкції. Саме для того, щоб держава могла свою позицію відстояти і всередині країни, і в тому самому ЄСПЛ. У розумінні закону конфіскація має винятковий характер і може бути застосована лише щодо фізичних та юридичних осіб, які своїми діями створили суттєву загрозу національній безпеці, суверенітету чи територіальній цілісності України (у тому числі шляхом збройної агресії чи терористичної діяльності) або значною мірою сприяли (в тому числі шляхом фінансування) вчиненню таких дій іншими особами.

Доведення суттєвої загрози національній безпеці — справа Служби безпеки України, яка до того ж є суб’єктом ініціювання санкцій для розгляду на РНБО.

"Цифри НАЗК щодо санкцій - не більше ніж їхня особиста статистика та самопіар" - Андрій Смирнов

Натомість я спостерігаю нетипову поведінку чиновників із НАЗК, які чомусь вирішили, що функціональним завданням цього органу, який на час війни де-факто залишився без роботи, є ініціювання накладення санкцій, розшук активів, публічне висвітлення своєї роботи в цьому контексті й навіть публічна критика держави в неефективності застосування санкцій.

Ця ж група осіб з НАЗК щоденно публікує якісь списки вже з десятків тисяч фізичних і юридичних осіб, які щоденно кудись відправляє і тут же звітує про відправлення у своїх офіційних джерелах масової інформації. НАЗК не має ані оперативних можливостей, ані функціоналу фінансової розвідки, ані слідчих функцій, узагалі нічого з того, що може підтвердити бодай якусь легітимність таких пропозицій.

Чесно, я не хотів це питання виносити в публічну площину, але якщо Новіков так хоче, ми згодні. Отже, поїхали. НАЗК веде свій інтернет-портал, на якому публікує пачками тисячі осіб з переліком майна, до яких потрібно застосувати санкції. РНБО застосовує до конкретної особи санкції. Мін'юст, щоб підтвердити наявність ідентифікованих активів, звертається до НАЗК по інформацію про ці активи. От три листи.

По теме:  У Ердогана підтвердили зустріч з Путіним в Ірані

"Цифри НАЗК щодо санкцій - не більше ніж їхня особиста статистика та самопіар" - Андрій Смирнов

Перший — запит Мін'юсту в НАЗК про отримання інформації про активи віцеспікера Держдуми РФ Бабакова. А от дві відповіді заступника Новікова та Ситника про відсутність активів. Ви розумієте цей сюр? Отже, на офіційному сайті НАЗК переписало всі наявні йому активи, Мін'юст офіційно звернувся для підтвердження цієї інформації — і така от відповідь. Таких прикладів можна навести вже безліч.

Але за нашою інформацією, НАЗК долучено до групи Єрмака-Макфола з питань санкційної політики. Отже, за цією логікою, вони дотичні до санкційної політики в державі?

Група Єрмака-Макфола — це група стратегічного планування, яка задає політичний темп у питанні міжнародних санкцій. І робить це вкрай ефективно. А ми говоримо з вами суто про внутрішньодержавний сегмент.

Дивіться на приклад: на сторінці НАЗК прочитав, що цей орган відіграє ключову координаційну роль у питанні доєднання України до робочого органу Організації економічного співробітництва та розвитку – Робочої групи з питань боротьби з хабарництвом. Враховуючи надважливість цих інтеграційних процесів для держави і синхронізації вступу і в ЄС, і в ОЕСР, ми винесли цей процес на максимальний політичний рівень підтримки. Указом Президента створено Робочу групу з питань інтеграції України в постійні органи ОЕСР. Я є секретарем цієї групи. Отже, самі дайте відповідь на питання, де  координаційна роль. Таких прикладів я можу навести безліч.

І ще з цікавого. НАЗК провело самодіагностику своєї діяльності. Ні, вам не почулося. Не зовнішній аудит, який ще ні разу не проводився щодо НАЗК і проведення якого блокує саме керівництво НАЗК, а самодіагностику!

І результати цієї самодіагностики надіслали до Кабінету Міністрів. Що ми бачимо в пропозиціях. Ліквідувати АРМУ і передати всі повноваження НАЗК, ліквідувати Державну службу фінансового моніторингу України і всі повноваження передати в НАЗК. І їх не дивує, що створення і робота Фінмону — це вимога FATF, що це обов’язковий ланцюжок у глобальній системі протидії відмиванню коштів, отриманих злочинним шляхом. То давайте в НАЗК приєднаємо Міністерство юстиції, СБУ, Офіс Президента, у принципі, можна все ліквідувати і передати в НАЗК.

По теме:  Вакарчук о заданиях партии "Голос"

Я вас прошу, забагато уваги людям, яким немає чим зайнятися, які пів року шукають якийсь мій власний ресторан, якого нікого не було, які бігають, як скажені, з якимись запитами. До цього потрібно ставитися зі здоровою іронією. Час минає швидко. І люди. Усе в житті змінюється.

Чи справді 30 серпня на першому засіданні робочої групи з питань санкційної політики ви заявили про наявність 10 рішень РНБО, що були проголосовані декілька місяців тому. Чи були у Вас, як стверджує Новіков, ще десятки подібних рішень РНБО на опрацюванні? Але Ви зволікали з їхньою підготовкою?

На цьому засіданні було під двадцять людей, у тому числі керівництво уряду та Служби безпеки України. І я пояснив усе те, що зараз пояснив і вам. Ми заслухали доповідь керівництва СБУ про вкрай низьку якість інформації НАЗК, яка скеровується до СБУ, прослухали корисну інформацію Новікова про його зв'язки з російськими лібералами, багато чого цікавого.

Новіков стверджує, що наразі НАЗК ідентифікувало понад 20 тис. фізичних і понад 4 тис. юридичних осіб, які "беруть участь на боці РФ у цій війні". Водночас санкції накладено лише на 3113 фізичних осіб і 1374 юридичні. Це і є "безпрецедентний масштаб санкціонування", як говорить Новіков?

Мені здається, красномовнішого прикладу ідентифікації НАЗК активів росіян, ніж той, що міститься у відповідях НАЗК на запит Міністерства юстиції, важко вигадати. Слухайте, під час війни всі люди мають об'єднуватися заради країни і перемоги, а не викликати алергію своєю поведінкою в усього оточення. Що ще додати? Цифри, які наводить НАЗК, не більше ніж їхня особиста статистика і самопіар.

"Цифри НАЗК щодо санкцій - не більше ніж їхня особиста статистика та самопіар" - Андрій Смирнов

Голова НАЗК у цьому самому інтерв'ю згадав справу одіозного ексвіцеспікера Держдуми РФ Олександра Бабакова та Лужниковської групи, що володіє обленерго, ТЦ і готелями у столиці. Але чому досі не вводилися санкції і НАЗК не бачило активів?

Дуже круті в них справи. Персональні санкції введено, підозри вручено, у розшук оголошено, а сьогодні Печерський суд арештував усе майно й активи Бабакова. Усе чітко. Без істерики та підліткових полюцій, як у декого.

По материалам: Подробности